تسبیح دیجیتال

نام:
ايميل:
سايت:
   
متن پيام :
حداکثر 2000 حرف
كد امنيتي:
  
  
 
+ بنده خدا 

سلام

تبيين احکام دين با اين نحو تقريبات ذهنيتي و غيرجامع با رويکرد فلسفه احکام و... راه بسيار خطرناکي است که اولش گرچه شيرين است اما انتهايش سر به خيلي ناکجاها دارد.

يک نمونه‌اش کامنتي که مي‌بينيد از ديه جنين پرسيده. آيا با اين توجيهات غيرجامع مي‌توان جواب امثال اين سؤالات را داد؟ و يا به جاي ورود در اين عرصه خطير، بهتر است فرهنگ تعبد به احکام الله را نشر دهيم؟

آيا بهتر نيست به مردم بگوييم: «آنچه از ما به عنوان متدين به دين خدا توقع مي‌رود تعبد به احکام خداست بدون استناد به توجيهات و ذهنيات. اگر بابت آن توجيهات، دستورهاي دين را عمل کرديم در واقع آن توجيهات را اطاعت کرده‌ايم نه خدا را. خدا را وقتي اطاعت کرده‌ايم که امري بفرمايد و ما هم ندانيم وجهش چيست ولي بگوييم سمعنا و أطعنا»؟

ياعلي

پاسخ

سلام. ممنون از تذکرهايي که مي فرماييد. ليکن بايد خدمت شما عرض شود: نخست اينکه: هر کسي در يک حدي هست. امير المومنين مي فرمايد: بعضي ها از ترس آتش و بعضي به رجاء بهشت خدا را عبادت مي کنند ولي من براي خود خدا، خدا را عبادت مي کنم. (نقل به مضمون) و مراد از بعضي، انسانهاي معمولي نبوده است، بلکه انسانها عابدي بوده اند که تنها به جهت خوف از خدا خدا را عبادت مي کردند، ولي آيا مي توان گفت: چون درجه ي اعلي، عبادت خدا براي خدا مي باشد، اينگونه عبادت يا ترساندن مردم از جهنم و يا تشويق مردم به بهشت، کار اشتباهي است!!! حرف شما درست است که بهتر است مردم همه متعبد باشند و ... ولي همه در يک حد از فهم ديني نيستند. ثانيا: خود اهل بيت عصمت و طهارت عليهم السلام اين مطالب را فرموده اند. مي توانيد در اين باب به کتاب علل الشرايع مراجعه بفرماييد. يک کتاب قطور در مورد علل احکام الهي و ... نوشته شده است، که همه انها روايات صادره از معصومين عليهم السلام مي باشد! با تشکر يا علي