سلام و تقدير از رويکرد ارزشمند و حقطلبانه شما در اين بحثها
درباره پرسش آخرتان عرض ميکنم حتي نماز هم که واجب بلکه اوجب واجبات است اگر کسي کلتش را روي مغز نمازگزار بگذارد و بگويد نماز نخوان، ميفرمايند همان نماز واجب، حرام ميشود. پس مورد وجوب هم استثناء دارد چه رسد به استحباب و منکر اين جهتش نيستيم
اما در سياق سخن فقاهتي نيست که وقتي ميخواهيم حکم نماز را بگوييم اين استثناها را هم لحاظ کنيم و مثلاً در رساله بنويسيم نماز واجب است مگر در حالت کذا و کذا و...
بلکه کلي ميگوييم نماز واجب است و اشاره به استثنايش نميکنيم و بيان حکم آن حالت خيلي خاص را موکول ميکنيم به فضاي ديگري. خصوصاً اگر آن حالت خيلي خاص، مجمل باشد که در اين صورت اساساً صلاح نيست اسمي از استثنا ببريم چون مخالفين احکام الله، اهل شيطنت اند و گاه منتظر يک کلمه مبهم امثال من و شما ميمانند که آن را بگيرند و پيراهن عثمان کنند و حکم خدا را ناقص نمايند.
ياعلي