تسبیح دیجیتال

نام:
ايميل:
سايت:
   
متن پيام :
حداکثر 2000 حرف
كد امنيتي:
  
  
 
با سلام مجدد
اين مطلب شما رو مطالعه کردم و ذهنم درگير اين پارادوکس شد که اين عدالتي که شما اشاره کردين در چند مورد رعايت نشده
اگه زن و مرد در دين اسلام ، يکسان هستن و عدالت براي هر دو يکي هست و رعايت ميشه ، پس چرا سهم الارث زن ( از طرف قرآن ) و حتي ديه ي زن ( از طريق روايات اسلامي ) در مقايسه با مرد کمتره ؟
اين ، بي عدالتي نيست؟
پاسخ

سلامي مجدد بر شما. معلومه اطلاعاتتون زياده. و الا اصطلاحاتي مثل سهم الارث و ... يا اينکه ارث در قرآنه و ديه زن از طريق روايات اثبات مي شود و .... مطالبي نيست که همه بدونند!در مورد سهم الارث مطلبى نيست که تازه ابراز شده باشد،از صدر اسلام مطرح بوده است.ابن ابى العوجاء مردى است که در قرن دوم ميزيسته و به خدا و مذهب اعتقاد نداشته است.اين مرد از آزادى آن عصر استفاده ميکرد و عقايد الحادى خود را همه جا ابراز ميداشت.حتى گاهى در مسجد الحرام يا مسجد النبى ميآمد و با علماى عصر راجع به توحيد و معاد و اصول اسلام به بحث ميپرداخت.يکى از اعتراضات او به اسلام همين بود،ميگفت:چرا زن بيچاره که از مرد ناتوانتر است‏ بايد يک سهم ببرد و مرد که تواناتر است دو سهم ببرد؟اين خلاف عدالت و انصاف است.امام صادق فرمود:اين براى اين است که اسلام سربازى را از عهده زن برداشته و بعلاوه مهر و نفقه را به نفع او بر مرد لازم شمرده است و در بعضى جنايات اشتباهى که خويشاوندان جانى بايد ديه بپردازند،زن از پرداخت ديه معاف است.از اين رو سهم زن در ارث از مرد کمتر شده است.امام صادق صريحا وضع خاص ارثى زن را معلول مهر و نفقه و معافيت از سربازى و ديه شمرد. (کافي ج 7 ص85 حديث2 و حديث3) دقيقا همين مطلب در مورد ديه زن هم هست. باز هم از سوالي که کرديد تشکر مي کنم.