درب کنسرو بازکن برقی

نام:
ايميل:
سايت:
   
متن پيام :
حداکثر 2000 حرف
كد امنيتي:
  
  
   1   2   3      >
 
+ بنده خدا 

سلام

ابراز اميدواري کردم خودتان با تدقق در الفاظ آن روايات، متوجه برخي از آن تفاوتهاي گفتماني بشويد. چرا که ورود بنده به اين جهت فعلاً ميسر نيست و نياز هست برخي جهات کلامي و اصولي و... را قبلش تنقيح کرده باشم خدمت شما که آن هم ساعتها وقت مي‌گيرد و کار نوشتني هم نيست.

عجالتاً همين مقدار عرض مي‌کنم که اگر شما يک روايت موثوق‌الصدور از آن روايات را با ترجمه دقيق و بلکه متفق‌عليه (نه مثل آن و ما أنت و ذاک) در وبلاگ‌تان مرقوم کرده و ضمناً به اين مطلب هم تذکر بدهيد که «اينها بخشي از حکمت‌ها و فوائد دنيوي فلان حکم است نه علت تامّه حکم به مفهوم دقيق کلامي و اصولي» امثال بنده مزاحمت نخواهند کرد.

اما اين نحو گفتمان که اولش با تشبيه خالق و مخلوق شروع شود و آخرش هم بدون توضيح کافي خاتمه يابد و خواننده‌تان در معرض برخي شبهات قرار گيرد مقبول نيست.

البته در نهايت، صلاح وبلاگ خويش خسروان دانند!

موفق باشيد

پاسخ

سلام. قصد ذکر عين روايت نيست، چرا که از حوصله خواننده خارج است. بلکه مبنا بر بيان کردن همان کلام معصوم عليه السلام در قالب طنز مي باشد. اگر چه بايد توضيح شما مبني بر اينکه: - اينها بخشي از حکمت‌ها و فوائد دنيوي فلان حکم است نه علت تامّه حکم به مفهوم دقيق کلامي و اصولي- آورده بشود. ممنون از لطف تذکري که فرموديد.
+ بنده خدا 

سلام

شما به آن سخن اول اشکال کرديد بابت تفاوت فهم انسانها. عرض کردم قضيه تفاوت فهم را انکار ندارم و اساساً مطلب، ربطي به تفاوت فهم ندارد. بلکه اتفاقاً در فرض قبول تفاوت فهم انسانها بايد کمتر به اين نحو توجيهات آبکي روي آورد چرا که تفاوت فهم‌ها موجب آن مفاسد ميشود. اين سخن را چه قبول داشته باشيد چه نه، بهرحال سخن دومي است بدون تکرار.

درباره علل الشرائع نيز ظاهراً به عرض بنده دقت نشد. عرض نکردم فقط برخي اشکالات سندي دارد که شما بپرسيد همه روايت مربوطه ضعيف است؟ و بنده هم اگر روايت معتبري ديدم مطلب برايم تمام باشد. بلکه نکات مهمي از حيث دلالت نيز در اين نحو روايات هست که اميدوارم با دقت در برخي فرازهاي اين‌گونه روايات، متوجه برخي تفاوتها بين گفتمان آنها با گفتمان خودتان در اين قبيل پستها بشويد

موفق باشيد

پاسخ

با عرض سلام و خسته نباشيد خدمت شما. ممنون مي شوم تا تفاوت گفتمان اهل بيت عصمت و طهارت و گفتمان وبلاگ را بفهمم. چون بنده تفاوتي نميبنيم جز اينکه اين مطالب ترجمه همان روايات است. اگر اشتباهم را بفرماييد، سعي در برطرف کردن آن خواهم کرد. ممنون
+ بنده خدا 

سلام

درباره تفاوت سطح ايمان و فهم ديني مردمان، مطلب آن قدر روشن هست که نياز به ذکر کردن مثالهاي بي‌ارتباط نباشد. بله قبول دارم مردم سطح‌شان متفاوت است و بنده اتفاقاً با نظر به همين سطح متفاوت، آن حرف را زدم.

منظور اينکه در بين چنين مردماني با اين سطوح مختلف فکري، استناد دادن به تحليلهاي عامه‌پسند براي هر دو گروه جامعه (هم عوام و هم خواص) مضرّ است.

از اين جهت که خواص، چنين تحليلهايي را قبول نکرده و در ذهن خود، به آن سخنان اشکالات فراواني وارد مي‌بينند لذا اساس دين براي‌شان زير سؤال مي‌رود (چرا که فکر مي‌کنند ساير مباني کلامي ديني نيز همينقدر آبکي است) و عوام نيز گرچه اين تحليلات را مي‌پذيرند اما بالاخره تا ابد که قرار نيست در عوامي بمانند پس بعد از مدتي که کمي چشم و گوششان باز شد و با مسائل جديد مواجه شدند در تحليل آن مسائل در مي‌مانند و باز دوباره آنچه از دست مي‌رود دين‌شان است.

اگر از اول گفته شود اين احکام الله است و اگر شما بنده الله هستي عمل کن وگرنه هرطور دلت خواست، اين حرف هيچگاه نقض نميشود چون اساساً نقض‌بردار نيست. از اول تا آخر، تکليفش معلوم است و انتخابي مي‌باشد. اما آن نحو سخنان در گذر زمان مسأله‌ساز مي‌شوند.

بنده در دوستان و آشنايان، برخي موارد را بعينه ديده‌ام که مثلاً کسي، با اين نحو سخنان دلنشين و ابتداءاً شيرين، جذب دين شده و مدتي دينداري کرده اما بعد که مسأله به شکل ديگري شده نتوانسته آن توجيه را ادامه دهد لذا دوباره برگشته سر جاي اول!

يک نمونه‌اش دختري که مداماً در گوشش خواندند «حجاب براي حفظ عزت و کرامت توست» او هم با خوش‌خيالي اين را گرفت و باحجاب شد اما بعداً که در برخي اماکن بابت حجابش توهين شنيد و عزت و کرامتش له شد حجاب را کنار گذاشت چون فکر ميکرد فلسفه حجاب نقض شده و استدلال اسلام، باطل گشته و... اين است همان ناکجاها که در کامنت قبلي عرض کردم

بهرحال اصراري ندارم و تذکراً عرض کردم و اختيار و مسؤوليت شرعي قضيه با خودتان و اما درباره مطلب دوم، خوب است يکبار ديگر همين کتاب علل‌الشرائع را با دقت بيشتري مطالعه بفرماييد. اولاً عمده مطالب آن، ربطي به فلسفه احکام ندارد. بلکه درباره علت خلقت گربه و علت اينکه حضرت ادريس(ع) نامش ادريس شده و علت تمناي مرگ از سوي حضرت ابراهيم(ع) نکاتي بيان داشته است. ثانياً آن مواردي که به احکام پرداخته نيز مشکلات سندي و دلالي فراواني دارد که استناد به آن را مشکل مي‌کند. بيان آن اشکالات، در گنجايش اينجا نيست اما بسته به پاسخي که به اين عرايض ميدهيد شايد لازم شد اندکي از آن اشکالات، قلمي گردد

ياعلي

پاسخ

سلام. دليل اول شما تکرار مطالب قبلي شما بود. و دليل دوم اخص از مدعاست. شما فرموديد: نقل اين مطالب باعث سست ايماني و ... مي شود. بنده کتاب علل الشرايع رابه عنوان جواب نقضي آوردم. شما بعضي از اين روايات علل الشرايع را ضعيف پنداشتيد، ولي آيا همه ي رواياتي که در باب علل وجوب يا حرمت چيزي آمده است، ضعيف مي پنداريد؟
+ بنده خدا 

سلام

تبيين احکام دين با اين نحو تقريبات ذهنيتي و غيرجامع با رويکرد فلسفه احکام و... راه بسيار خطرناکي است که اولش گرچه شيرين است اما انتهايش سر به خيلي ناکجاها دارد.

يک نمونه‌اش کامنتي که مي‌بينيد از ديه جنين پرسيده. آيا با اين توجيهات غيرجامع مي‌توان جواب امثال اين سؤالات را داد؟ و يا به جاي ورود در اين عرصه خطير، بهتر است فرهنگ تعبد به احکام الله را نشر دهيم؟

آيا بهتر نيست به مردم بگوييم: «آنچه از ما به عنوان متدين به دين خدا توقع مي‌رود تعبد به احکام خداست بدون استناد به توجيهات و ذهنيات. اگر بابت آن توجيهات، دستورهاي دين را عمل کرديم در واقع آن توجيهات را اطاعت کرده‌ايم نه خدا را. خدا را وقتي اطاعت کرده‌ايم که امري بفرمايد و ما هم ندانيم وجهش چيست ولي بگوييم سمعنا و أطعنا»؟

ياعلي

پاسخ

سلام. ممنون از تذکرهايي که مي فرماييد. ليکن بايد خدمت شما عرض شود: نخست اينکه: هر کسي در يک حدي هست. امير المومنين مي فرمايد: بعضي ها از ترس آتش و بعضي به رجاء بهشت خدا را عبادت مي کنند ولي من براي خود خدا، خدا را عبادت مي کنم. (نقل به مضمون) و مراد از بعضي، انسانهاي معمولي نبوده است، بلکه انسانها عابدي بوده اند که تنها به جهت خوف از خدا خدا را عبادت مي کردند، ولي آيا مي توان گفت: چون درجه ي اعلي، عبادت خدا براي خدا مي باشد، اينگونه عبادت يا ترساندن مردم از جهنم و يا تشويق مردم به بهشت، کار اشتباهي است!!! حرف شما درست است که بهتر است مردم همه متعبد باشند و ... ولي همه در يک حد از فهم ديني نيستند. ثانيا: خود اهل بيت عصمت و طهارت عليهم السلام اين مطالب را فرموده اند. مي توانيد در اين باب به کتاب علل الشرايع مراجعه بفرماييد. يک کتاب قطور در مورد علل احکام الهي و ... نوشته شده است، که همه انها روايات صادره از معصومين عليهم السلام مي باشد! با تشکر يا علي
درحمکت خدا وديه نيمه زن بحثي نيست وکاملا منطقي من مامنده ام چرا ديه جنين پسر دوبرابر است درحاليکه غرامت اقتصادي هم مطرح نيست
پاسخ

ممنون از نظري که فرموديد. اما در مورد سوالي که پرسيديد:اولا: توجه اسلام به اينده است وبه تمام جوانب به صورت هماهنگ وعميق نظر دارد. بديهي است اگرجنين را سقط نمي كردند وكامل مي شد وبه صورت زن ويامرد ظاهر مي گشت مسلما فعاليت هاي اقتصادي انان فرق مي كرد.باتوجه به اين مبادي ،ابعاد ،اينده نگري ونگرش همه جانبه است كه اسلام بين ديه جنين دختر وپسرتفاوت قايل است.ثانيا: فعاليت اقتصادي يكي از حكمت هاي تفاوت ديه زن ومرد است نه علت تامه ان. و در آخر اينکه: احكام شرعي وفلسفه ان را نمي توان با عقل خام محاسبه وقضاوت كرد.
باسلام و عرض خسته نباشيد
امام باقر(ع) : سه چيز پشت انسان را مي شکند : مردي که عمل خويش را زياد شمارد ، گناهانش را فراموش کند ، و به راي خويش ، خوشنود باشد . بحارالانوار ، دار احياء الترا العربي ، ج 69، ص (314)
با عرض تسليت سالروز شهادت پنجمين خورشيد، آقا امام محمّد باقر(ع) به اطلاع مي رسانم با ويژه نامه جامع و متنوع شهادت امام باقر(ع) و برخي مطالب ديگر به روز مي باشم لذا از شما دعوت مي کنم تشريف بياوريد.
منتظر حضور سبز و نظرات دلنشين شما عزيزان ميباشم.
موفق باشيد ياعلي

شرمنده دير امدم عالي بود
سلام...شناختي که؟پرستوام....جالب بوداماچرافقط همين يدونه؟


سلام.

مطلب زيبايي بود. من نظر خاصي ندارم ولي بازم به پايمال شدن حقوق زنان اعتقاد زيادي دارم هرچندم دلايل مسخره و خنده دار براش پيدا بشه که خلاف اونو ثابت کنه.

پاسخ

سلام. ممنون ميشم چند تا از مواردي که دلايل مسخره و خنده دار برايش مي آورند را بفرماييد.
سلام... جالب بود... ممنون...

+ داريوش 


چرا دير به دير ابديت مي شيييييييييييييييي

اينم مدارکش

سلام.......خيلي خوب اين قضيه رو توجيه کرده بودي....ممنونم ازت


سلام.

کلي خنديدم. خيلي جالب بود. ممنون.

دعوتنامه
باسلام و عرض تبريک سالروز ازدواج آسماني حضرت علي(ع) و حضرت فاطمه(س) و روز ازدواج از شما دوست محترم دعوت مي شود از ويژه نامه اي که به همين مناسبت آماده کرده ايم بازديد نماييد:
http://deldadehh.parsiblog.com/Archive/%d8%b3%d8%a7%d9%84%d8%b1%d9%88%d8%b2+%d8%a7%d8%b2%d8%af%d9%88%d8%a7%d8%ac+%d8%ad%d8%b6%d8%b1%d8%aa+%d8%b9%d9%84%d9%8a%28%d8%b9%29+%d9%88+%d8%ad%d8%b6%d8%b1%d8%aa+%d9%81%d8%a7%d8%b7%d9%85%d9%87%28%d8%b3%29/
منتظر حضور سبزتان هستيم
ياعلي

سلام بسيار زيبا مطلب رو باز کردي و من اين مورد رو مي دونستم . ولي شما با توضيحاتتون مطلب رو قابل فهم کردي . مرسي از اينکه پيش من اومدي بازم بيا خوشحال ميشم .
   1   2   3      >