سفارش تبلیغ
صبا ویژن
راسخان در دانش کسانی اند که دست نیکی و زبان راست و دل صاف وعفّت شکم و فرج دارند . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
 
چهارشنبه 90 مهر 6 , ساعت 7:4 صبح

دختره میره تعلیم رانندگی ... ازش میپرسند چطور بود ؟ میگه : بد نبود ! کلهر چادر سیاه دوچرخه سواری زناناما معلمش خیلی مذهبی بود. میگن : واسه چی؟ میگه : والا من هر کاری میکردم هر جایی میپیچیدم میگفت : یا اباالفضل ...یا حضرت عباس...یا امام حسین.

چند روزیه که در مورد حجاب مطالب زیادی گفته و نوشته میشه. همه ی اینها هم به علت یه مصاحبه است که در مجله خاتون توسط آقای کلهر نوشته شده.که این هم به لطف آزادی بیان است. اگر ایشان چنین کلامی را نفرموده بود، این همه مطلب در مورد حجاب توسط مراجع و ... گفته نمی شد. با بستن و سانسور و .... مشکلات حل نمی شود.

"از لحاظ فلسفه‌ حجاب که در قرآن آمده که زن خودش را در مقابل تیر نگاه هیز مردان قرار ندهد، قطعا چادر مشکی بدترین پوشش است چون چهره زن را قاب می‌کند."
تا این فرمایشو کردند، دیدند همه شروع کرده اند بگویند: یا ابالفضل .... یا حضرت عباس ... یا امام حسین....!

اگرچه ایشان بعدا در دفاع از خودشون گفتند: (بحثی که من در آن مقاله مطرح کردم، یک بحث تاریخی و زیباشناسانه در مورد لباس و رنگ‌ها بود)!!!.
حالا اینکه چادر مشکی در چه زمانی وارد ایران شد، تخصص من نیست. ولی خسرو معتضد گفته: چادر سیاه در ایران قدمتی 2500 ساله دارد!
اما در مورد اینکه از نظر فلسفه ی حجاب در قرآن، چادر سیاه بدترین پوشش است باید گفت: خداوند خطاب به زنان مومن فرموده است (یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُل لِّأَزْوَاجِکَ وَبَنَاتِکَ وَنِسَاء الْمُؤْمِنِینَ یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِن جَلَابِیبِهِنَّ) (
ای پیامبر! به همسران و دخترانت و زنان مؤ منان بگو جلبابها خود را بر خویش فرو افکنند) (سوره احزاب؛ آیه 59) و جلباب در نگاه برخی لغویین، پوشش گسترده ی مشکی رنگ – که بانوان روی لباسهای دیگر می پوشند – معنی شده است! (الخطیب العدنانى، الملابس و الزینه فى الاسلام ص‏190) همچنین زنان انصار بعد از نزول آیه با پوشش های مشکی رنگ از خانه بیرون می آمدند. و پیامبر با این امر هیچ مخالفتی انجام نمی دادند. این سخن از ام سلمه همسر پیامبر اکرم نقل شده است. لازم به ذکر است اگر امری در بین مسلمانان رایج بود و پیامبر و ائمه با آن عمل مخالفت نمی کردند در حالیکه توان مخالفت داشتند، امری مباح به حساب می آید. و در ادامه نیز چادر سیاه پوشیدن زنان در بین مسلمانان رایج بوده است. (دزى، فرهنگ البسه مسلمانان، ص‏130 - 129.)
پس اولا چادر مشکی بدترین پوشش برای یک زن مسلمان نیست. اگر چه نباید بر رنگ مشکی تأکید بسیار کرد. به حدی که به مستحب بودن چادر مشکی بیانجامد. ولیکن مکروه بودن پوشش چادر مشکی، امری نا معلوم است که هیچ فقیهی تا به امروز بدان حکم نکرده است و هیچ روایتی در این باب وارد نشده است! 



لیست کل یادداشت های این وبلاگ

 
 
azzahra