ساعت دماسنج

نام:
ايميل:
سايت:
   
متن پيام :
حداکثر 2000 حرف
كد امنيتي:
  
  
 
سلام مطلب خوبي نوشتين. فقط بايد اين نکته رو هم اضافه کنم که احکام اسلامي براي يه جامعه‌ي اسلامي تنظيم شده‌اند که همه‌ي مسايل شرعي در مناسبات اجتماعي و غيره رعايت ميشه. در واقع نمي‌تونيم احکام شرعي رو در حالتي منفک شده از يک جامعه‌ي ديني مورد مطالعه قرار بديم. در يک جامعه‌ي ديني همه چيز سر جاي خودش خواهد بود. مرد، نان‌آور خونه است و طبيعتاً مرگش، باعث فشار اقتصادي به خانواده ميشه. امّا در جامعه‌اي که يؤمن ببعض و يکفر ببعض زندگي مي‌کنن، شايد بشه در برخي احکام فرعي مثل ديه و ارث تجديد نظر کرد.
پاسخ

سلام. اولا بايد در جامعه اي که يومن ببعض و يکفر ببعض است، بايد يومن بالکل بشود. نه اينکه بياييم دين را طبق نظر مردم کرد. چرا که حرف خدا بر طبق خلقت انسانهاست. ثانيا دو برابر بودن ارث تنها به علت نفقه نيست. بلکه به علت مهريه، سربازي و ... که بر گردن مردها گذاشته شده است ولي بر گردن زنها گذاشته نشده است. به اين دو حديث توجه بفرماييد : امام رضا عليه السلام در پاسخ به اين سوال فرمودند: «زن وقتي که شوهر کرد، مالي به عنوان مهر مي گيرد و هزينه زندگي وي بر عهدة مرد است و مرد بايد نفقه و ساير مخارج زن را بدهد، ولي بر عهده زن چيزي نيست، از اين جهت حق مرد بيشتر است». عاملي، وسائل الشيعه، ج17، ص 437امام صادق عليه اسلام فرمود :«علتش اين است که اسلام سربازي را بر زن واجب نکرده و مهر و نفقه را بر مرد لازم شمرده است از جرائم اشتباهي که خويشاوندان مجرم بايد ديه بپردازند ، زن از پرداخت ديه و شرکت با ديگران معاف است» علامه طباطبايي، الميزان في تفسير القرآن، ج4 ، ص360